Aanvragen en installatie
Wanneer moet ik mijn glas laten vervangen? ▶
Je kunt glas laten vervangen wanneer er zichtbare schade is (barsten, scheuren, lekkage in isolatieglas), wanneer het thermisch comfort vermindert (tocht of warmteverlies), of wanneer er vocht/condens tussen de glaslagen zit. Ook kan vervanging interessant zijn bij verduurzaming van de woning: overstappen naar HR++ of triple glas kan je energiekosten verlagen en comfort verhogen.
Hoe meet ik zelf mijn ruit op? ▶
Voor een globale prijsopgave kun je zelf je ruit opmeten door de breedte en hoogte van het glas (zonder kozijn) in millimeters op te nemen. Wij adviseren om bij het bestellen altijd een vakman het glas exact te laten inmeten om fouten te voorkomen.
Moet ik thuis blijven als de glaszetters het glas inmeten? ▶
Ja, het is meestal verstandig om thuis te zijn wanneer de glaszetters het glas komen inmeten. Vooraf kan een afspraak ingepland worden voor een datum en tijd die u het best uitkomt. Onze glaszetters bellen altijd van tevoren wanneer ze eraan komen.
Hoe lang duurt het voor jullie het glas komen opmeten? ▶
Zodra je contact met ons opneemt, plannen we zo snel mogelijk een afspraak in voor het inmeten. We proberen zo snel mogelijk langs te komen, afhankelijk van je locatie en onze planning.
Hoe lang duurt het voor het glas geplaatst wordt? ▶
De plaatsingstijd hangt af van het soort glas dat geplaatst moet worden. In geval van spoed zijn we zo snel mogelijk ter plaatse om te meten en een noodvoorziening te plaatsen. Standaard enkel glas kan vaak dezelfde dag nog geplaatst worden, mits het op de glas bus aanwezig is of direct op maat gesneden kan worden. Isolatieglas of speciale soorten glas moet op maat worden gemaakt waardoor een afspraak gemaakt wordt om het glas zo snel mogelijk te plaatsen.
Kan ik het glas ook zelf ophalen? ▶
Ja, in veel gevallen kun je glas zelf ophalen bij de werkplaats of het magazijn. Houd er rekening mee dat glas kwetsbaar is en veilig vervoerd moet worden. Wij staan niet garant voor de installatie van het glas wanneer u dit zelf uitvoert.
Administratie
Worden er reiskosten gerekend? ▶
Ja, in de meeste gevallen worden er reiskosten of voorrijkosten gerekend. Dit dekt de tijd en brandstof van onze monteurs. Op voorhand wordt u hierover geïnformeerd.
Ben ik verzekerd voor glasschade? ▶
Bij de meeste opstal- of inboedelverzekeringen is glasschade standaard meeverzekerd, maar de dekking kan per verzekeraar verschillen. Controleer je polisvoorwaarden of neem contact op met je verzekeringsmaatschappij om dit zeker te weten.
Helpen jullie met de afhandeling van de verzekering? ▶
Ja, wij kunnen vaak helpen met de schadeafhandeling. We maken een duidelijke schadebon of factuur die je direct kunt indienen bij je verzekeraar. In sommige gevallen kunnen we ook rechtstreeks contact hebben met de verzekering voor een vlotte afwikkeling.
Subsidie
Kan je subsidie aanvragen voor je isolatieglas? ▶
Ja, in veel gevallen kun je subsidie krijgen via de ISDE-regeling (Investeringssubsidie Duurzame Energie en Energiebesparing) van de Rijksoverheid. Deze subsidie geldt voor HR++, triple glas en soms ook voor bijbehorende werkzaamheden zoals het vervangen van kozijnen. U kunt contact met ons opnemen voor een passend advies op maat.
Wat zijn de codes voor het aanvragen van subsidie op isolatieglas? ▶
De codes voor de ISDE-subsidie zijn afhankelijk van het type glas. Voor HR++ glas is dit 'KA21659' en voor triple glas 'KA21660'. Je kunt deze codes gebruiken bij het aanvragen van de subsidie via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Over Riboglas
Hoe kan ik contact opnemen met Riboglas? ▶
Wij zijn op verschillende manieren te bereiken:
- Telefoon: bel +31-15-2126422 voor vragen, offertes of spoedaanvragen
- E-mail: info@riboglas.nl of stuur een een bericht op onze contactpagina
- Offerte aanvragen: via het online formulier op de website kun je vrijblijvend een prijsopgave aanvragen
Waar bevindt Riboglas zich en waar opereren jullie? ▶
Riboglas is gevestigd op de Cyclotronweg 33, 2629 HN Delft. We opereren vooral in Delft, regio Haaglanden, Leiden en gedeelten van Rotterdam.
Wat zijn jullie openingstijden? ▶
We hebben een 24/7 spoeddienst die 365 dagen per jaar paraat staat in geval van noodgevallen. Ons kantoor is van maandag tot vrijdag open tussen 08:00 - 17:00.
Glaskennis
Wat is de u-waarde? ▶
De U-waarde geeft aan hoe goed een glas of raam warmte-isolatie biedt. Hoe lager de U-waarde, hoe beter de isolatie.
Is het mogelijk mijn glas te laten repareren? ▶
Kleine oppervlakkige krassen of beschadigingen kunnen soms gerepareerd worden, maar bij barsten, scheuren of lekkend isolatieglas is vervanging meestal noodzakelijk om veiligheid en isolatie te waarborgen.
Wat voor soort glas heb ik in mijn ramen? ▶
Je kunt dit meestal zien aan de dikte en structuur van het glas:
- Enkelglas: één glasplaat, vaak ouderwets of in oudere woningen
- Dubbelglas: twee glasplaten met een spouw ertussen
- HR++ of triple glas: drie glaslagen met speciale coating
Kan je krassen op de beglazing verwijderen? ▶
Kleine oppervlakkige krassen kunnen soms worden gepolijst, maar diepere krassen of schade aan isolatieglas kunnen niet volledig hersteld worden; dan is vervanging noodzakelijk.
Hoe lang gaat isolatieglas mee? ▶
Goed geplaatst en onderhouden isolatieglas gaat gemiddeld 20 tot 30 jaar mee. Lekkages of condens tussen de glaslagen zijn tekenen dat vervanging nodig is.
Kan je gaten in het glas boren? ▶
Sommige soorten glas kunnen door een professional worden geboord, bijvoorbeeld voor ventilatieroosters of bevestigingsmaterialen. Dit moet altijd door een specialist gebeuren om breuk te voorkomen.
Werkt isolatieglas ook geluidsdempend? ▶
Ja, isolatieglas vermindert het geluid van buiten. Het effect is groter bij speciale geluidswerende varianten.
Er zit condens tussen mijn ruiten. Wat kan ik hier tegen doen? ▶
Wanneer dubbel glas lek is dan vormt zich vocht aan de binnenzijde van het dubbel glas. Het vocht tussen dubbel glas is niet te verwijderen tussen de glasplaten. Het is aan te raden de ruit te vervangen.